tiistai 12. marraskuuta 2013

PASSIKUVA

Tulevaa reissua varten olen joutunut tekemään kaikenlaisia valmisteluja. Olen selannut matkaoppaita, tehnyt reittisuunnitelmia ja budjettilaskelmia, selvitellyt viisumiasioita, tarvittavia rokotteita ja hankin jopa elämäni ensimmäisen luottokortin! Jotkut saattaisivat ajatella, että mä olen liiankin suunnitelmallinen kun mulla oli 2 kuukautta ennen reissua alustava pakkauslista tehtynä, mutta joskus järjestelmällisyydestä saa kiittää itseään myöhemmin. Selailin viime viikolla kalenteriani ja huomasin tehneeni sivun reunaan muistutukseksi merkinnän: "Passi vanhenee helmikuussa!"

Koska olin fiksuna tyttönä selvitellyt matkakohteeseeni tarvittavia dokumentteja, tiesin, että reissuun tarvitaan vähintään 6kk voimassa oleva passi. Joten nyt voin taputtaa itseäni olkapäälle tästä muistutuksesta, sillä uuden passin hankkiminen on nyt tarpeen.

Uuteen passiin tarvitaan tietysti uusi kuva. Meillä passikuvia ei hoideta normaalisti menemällä valokuvauskoppiin. Meillä ripustetaan lakanat seinälle ja asetetaan studiovalot valmiiksi ja isäni räpsii musta passiin kelpaavat kuvat. Hyvä puoli tässä menetelmässä on tietenkin se, että mä saan ilmaiset kuvat helposti kotona ja aina on mahdollisuus valittaa jos ja kun ensimmäiset 10 kuvaa näyttävät siltä, että niissä poseeraa joku mukiloitu marsu. 

Meillä perheessä kulkee selkeästi jokin pieni levottomuus, joka estää keskittymästä yhteen asiaan tarpeeksi pitkäksi aikaa, joten tämä passikuvaus muuttui nopeasti vähemmän muodolliseksi kuvaussessioksi. Minua se ei haitannut, koska paikallaan pönöttäminen on tylsää ja puuduttavaa.  Mutta ainut kelvollinen passikuva, joka saatiin aikaiseksi tämän tunnin aikana näyttää järkyttävältä. Ja juuri se kuva tulee tuijottamaan mun passista seuraavat 5 vuotta. Luulenpa, että siinä on hyvätkin puolensa ottaa kuvansa maksullisessa passikuvakopissa, jossa ei ole valitusmahdollisuutta? On vain totuttava siihen, että mun passikuvat tulee aina näytämään mukiloidulta marsulta ja tähän asti passini silti kelvannut kaikkialla missä sitä olen joutunut esittelemään :)




1 kommentti:

  1. tosi hyvät noi kuvat!!

    http://jasu-prettyinblack.blogspot.co.uk/

    VastaaPoista